
IEKŠĒJĀS KĀRTĪBAS NOTEIKUMI
Izstrādāti saskaņā ar Izglītības likuma 54. un 55. pantu
2009. gada 24.novembra MK noteikumiem Nr.1338
Kārtība kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības
iestādēs un to organizētajos pasākumos 3.5. pantu
1. Audzēkņu uzvedības noteikumi izglītības iestādē, tās teritorijā un izglītības iestādes organizētajos pasākumos
1.1. Ierašanās deju skolā
-
Deju skolā audzēkņi ierodas vismaz 10 minūtes pirms mācību stundas sākuma.
-
Kavēšanās gadījumā, audzēkņi pievienojas mācību stundai, netraucējot pārējās klases un pedagoga darbu.
-
Mācību stundu nedrīkst atstāt pirms tās beigām. Ja ir nepieciešamība doties prom agrāk, noteikti par to iepriekš laicīgi jāinformē pedagogs.
1.2. Apmeklējums
-
Regulārs deju skolas apmeklējums nodrošina sekmīgu profesionālās izglītības programmu un interešu izglītības ievirzi.
-
Mācību stundu apmeklējums ir obligāts visiem audzēkņiem, kuri uzņemti deju skolā, kā arī apmeklē interešu izglītības ievirzi.
-
Mācību stundas drīkst kavēt tikai tad, ja audzēknis slimo, par slimošanu jāuzrāda ārsta zīmi. Par mācību stundas kavējumu audzēkņa vecāki paziņo, rakstot WhatsApp uz administratora/direktores vai skolotājas telefona numuru, turpmāk žurnālā ierakstīts “a” attaisnota mācību stunda, “s” slimības vai “n” kavēta - neattaisnota mācību stunda.
-
Audzēkņiem mācību stundas notiek 2 - 3 reizes nedēļā, stundu saraksta noteiktajos laikos.
-
Iepazīties ar mācību stundu sarakstu iespējams skolas telpās - pie sienas, mājas lapā (standarta stundu saraksts bez izmaiņām), WhatsApp grupās aktuālais stundu saraksts.
-
Stundu sarakstā ir iespējamas izmaiņas, kā arī papildus stundas vai uzstāšanās. Izmaiņu info tiek regulāri sūtīts uz audzēkņa WhatsApp grupu (skolas vecuma dejotājiem), audzēkņu vecāku grupu, pēc lūguma var pievienot arī citu audzēkņa atbildīgo, kā arī to var redzēt DRIVE kopīgajā dokumentā.
-
Audzēknis nevar izvēlēties mācību stundu veidus. Nonākot kādā no kursiem, audzēknis apmeklē visas konkrētās grupas mācību stundas.
1.3. Veselība
-
Ienākot deju skolas telpās, āra apavus un virsdrēbes atstāt tam norādītajā vietā.
-
Audzēknim jābūt atbildīgam un jāinformē deju skola ar ārsta izziņu par sava veselības stāvokļa atbilstību paredzamajai slodzei.
-
Sliktas pašsajūtas gadījumā, nekavējoties jāinformē pedagogs, kurš izvērtē, vai audzēknis var piedalīties mācību stundā. Ļoti sliktas pašsajūtas gadījumā skolotāja pienākums nekavējoties informēt vecākus.
-
Deju skolas audzēkņi ievēro personīgo higiēnu – mazgā rokas, valkā tīru apģērbu.
-
Audzēkņa vecākam/aizbildnim jāinformē grupas skolotājs un/vai deju skolas direktore, ja audzēknim ir kādas veselības problēmas (alerģijas, astma, sirds slimības utt., vai bijušas traumas).
1.4. Ēdiens
-
Aizliegts ienest deju skolas telpās jebkādus saldinātus dzērienus, saldumus (šokolādes, konfektes, saldie sieriņi, smalkmaizītes, cepumi u.c.), košļājamās gumijas, ātrās ēdināšanas produkciju.
-
Izņēmums ir dzimšanas dienas, kad cienastam drīkst atnest konfektes vai augļus, kuras piedāvā klases biedriem nodarbības sākumā, kā arī kopīgs klases notikums mūsu skolas telpās.
1.5. Apģērbs
-
Ikdienas nodarbībās jāvelk deju skolas noteiktais treniņtērps. ● Matiem jābūt savāktiem, nedrīkst būt izlaisti.
-
Hip-Hop nodarbību laikā deju zālē drīkst ienākt tikai ar maiņas apaviem.
-
Katrā apģērbā ir jāieraksta audzēkņa ID numurs (to piešķir iestājoties skolā).
1.6. Personīgās lietas
-
Audzēkņi paši ir atbildīgi par visām personīgajām lietām, ko atnes uz deju skolu. Deju skolas telpas tiek apsargātas nodrošinot video novērošana. Deju skola, SIA BENEFITPRO vadība neatbild par deju skolas un/vai izbraukuma pasākumos nozaudētām un atstātām mantām.
-
Obligāts noteikums – telefonu un maku, savu mācību stundu laikā, ienest deju zālē un novietot tam paredzētā vietā. Telefonam izslēgt skaņu un nelietot to mācību stundu laikā.
-
Ja līdzi paņemtās personīgās lietas traucē mācību procesā, deju pedagogam ir tiesības tās atņemt līdz mācību stundas beigām.
-
Audzēkņi nedrīkst nest uz skolu alkoholu, cigaretes, narkotiskās, toksiskās un psihotropās vielas, gāzes baloniņus, gāzes pistoles, šaujamieročus un aukstos ieročus, kā arī sērkociņus un šķiltavas.
2. Mācību periods un brīvdienas
-
Mācību periods deju skolā tiek noteikts no 2025.gada 1.septembris līdz 2026.gada 30. jūnijam.
-
Deju skolā ir noteiktas brīvdienas ar tām pielāgotu stundu sarakstu. Audzēkņi un vecāki par to tiek savlaicīgi informēti. ● Skolēnu brīvlaikos strādājam pēc brīvlaika grafika, vai arī attiecīgi piedāvāta grafika.
-
Audzēkņiem jūlijā un augustā būs pieejami dažādas ārpusstundu klases, viesskolotāju klases, nometne, tikšanās ar jaunajām klasēm, kā arī atpūta.
3. Drošība
3.1. Ārkārtas situācijas
-
Ugunsgrēka, avārijas vai citas bīstamas situācijas gadījumā nekavējoties atstāt deju skolas telpas un paziņot pa tālruni 112 .
-
Atskanot trauksmes signālam pamest deju skolas telpas un pulcēties autostāvvietā.
-
Nedarbināt patvaļīgi gaisa kondicionierus un sildošās ierīces. Patvaļīgi neaiztikt elektroinstalācijas.
-
Par ugunsdrošību un elektrodrošību audzēkņus informē direktore gada sākumā, klašu mācību stundu laikā. Par šo noteikumu pārrunāšanas un ievērošanas faktu audzēkņi parakstās iekšējās kārtības žurnālā.
-
Evakuācijas plāns atrodas priekštelpā pie ieejas. Uzgaidāmajā telpā pie administratora galda atrodas telefona numurs, uz kuru jāzvana ugunsgrēka gadījumā, kā arī policijas un ātrās palīdzības telefona numuri.
-
Ja skolas telpās ienāk kāds svešs cilvēks, tad audzēkņiem nav ar viņu jārunā, bet jāziņo pedagogam par sveša cilvēka klātbūtni.
3.2. Uzvedība
-
Deju skolas audzēkņu pienākums ir respektēt un cienīt vienam otru, netraucēt citus audzēkņus un pedagogus mācību stundu laikā, godprātīgi pildīt pedagoga norādījumus un patvaļīgi nepamest mācību stundu vietu.
-
Ja audzēknis kaitē ar savu uzvedību sev, citiem vai apkārtējai videi, un mācīšanās process ir traucēts, tiek ziņots vecākiem. Deju skolas vadība ar vecākiem veic pārrunas.
-
Ja audzēknis neievēro iepriekš minēto, viņš tiek atstādināts no sastāva, kurš piedalās dažāda veida pasākumos un koncertos, kā arī saņem rakstisku brīdinājumu.
-
Ja uzvedības problēmas atkārtojas, audzēknis tiek atskaitīts no deju skolas bez brīdinājuma par 3.2. punkta neievērošanu.
3.3. Draudi veselībai
-
Ja audzēknim deju skolā kāds dara pāri - aizskar, aizvaino vai liek justies slikti, tad viņam nekavējoties par to jāziņo deju pedagogam.
-
Ja audzēknis redz, ka viņa grupas biedrs ir ieradies skolā ar zilumiem, savainojumiem vai kādām citām traumām, tad viņam par to uzreiz jāsaka pedagogam. Pedagogs novērtē savainojumus un izrunā par tiem ar audzēkni. Nepieciešamības gadījumā pedagogs var vērsties policijā vai Bērnu tiesību aizsardzības birojā.
3.4. Drošība skolas teritorijā
-
Deju skola par audzēkņu drošību atbild deju skolas telpās (zālēs, kur notiek kontaktstundas), nodarbību laikā par audzēkņu drošību atbild pedagogs. Pēc mācību stundām audzēkņiem jāpaliek skolas telpās un jāsagaida vecāki vai pavadošie pieaugušie. Uz ielas audzēkņi doties vieni paši nedrīkst, par audzēkņu drošību ārpus deju skolas telpām atbild vecāki. Dodoties kādā izbraukumā vai pārgājienā ārpus skolas teritorijas, audzēkņiem jāuzklausa un jāievēro drošības instrukcijas no pedagoga, kurš pavada skolas audzēkņus.
3.5. Drošība skolas pasākumos
-
Skolas pasākumos (ballītēs, koncertos, papildu mācību stundās, meistarklasēs u.c.) deju skolas audzēkņiem jāievēro visi tie paši iekšējās kārtības un drošības noteikumi, kurus ievēro un izpilda ikdienas mācību stundu laikā.
4. Atbildība
-
Visiem deju skolas audzēkņiem ir pienākums ievērot Iekšējās kārtības noteikumus.
-
Neievērošanas gadījumā deju skolas vadība var lemt par audzēkņa atskaitīšanu no deju skolas.
-
Pamatojoties uz Civillikuma 177.pantu, Bērnu tiesību aizsardzības likuma 24.6 pantu, ievērot noteikumu, ka audzēknis, kurš jaunāks par 7 gadiem, vecākiem (vai personām, kuras sasniegušas 13 g.v) pašiem jāpavada līdz nodarbību/notikumu vietai, tāpat arī jāsagaida pēc nodarbībām/ notikumiem, izņemot gadījumus, kad audzēkni ārpus mācību stundas vietas aicina vai atved skolotājs. Šajā gadījumā, audzēknis uz mācību stundas telpu dodas skolotāja pavadībā. Līdz brīdim, kamēr audzēknis, kurš ir jaunāks par 7 gadiem, neatrodas kopā ar skolotāju, atbildību par audzēkni un viņa darbībām uzņemas vecāks. ● Segt visus materiālos zaudējumus, kas deju skolas inventāram radušies tīšas vai netīšas darbības rezultātā.
-
Labprātīgi iegādāties nelaimes gadījumu apdrošināšanas polisi audzēknim (attiecīgajā iestādē), īpaši atrunājot līgumā par sporta un dejas traumām.
5. Izbraukumu pasākumu apmeklēšanas kārtība
-
Pirms pasākumu apmeklējuma izbraukumos (sacensības, konkursi, festivāli, koncertbraucieni) grupas vadītājs papildus pārrunā un atgādina par kārtības noteikumiem izbraukumu pasākumos.
-
Dodoties izbraukumā ar kopīgu transportu, jāievēro, ka autobusā jāsēž, nedrīkst staigāt un sliktas pašsajūtas gadījumā jāziņo skolotājam, jāievēro ceļu satiksmes noteikumi transporta pieturvietās.
-
Bez skolotāja ziņas nedrīkst pamest klases atrašanās vietu (pasākuma norises vietu, viesnīcu, autobusu, veikalu).
-
Ārzemju braucieniem nepieciešams līdzi personas apliecinošs dokuments - pase vai ID un EVAK karte.
-
Izbraukuma pasākumos ir svarīgi nodrošināties ar saziņas ierīcēm: mobilais telefons ar saziņai pieejamu pieslēgumu, lādētājs, saziņai nepieciešamā programma (WhatsApp).
-
Atrodoties viesnīcās jāievēro šīs iekšējās kārtības normas un jārespektē citu cilvēku tiesības uz atpūtu un netraucētu naktsmieru.
-
Pasākumā jāatbalsta gan savas deju skolas pārstāvjus, gan savas valsts dalībniekus.
-
Ierodoties pēc izbraukuma pasākuma vakarā pēc pulksten 21:00 vai naktī, audzēkņi tiek izlaisti tikai pie deju skolas un sagaidot vecākus un dodoties mājās jāpaziņo par to skolotājam.
-
Par izbraukumu noteikumu ievērošanas faktu audzēkņi parakstās iekšējās kārtības žurnālā.
6. Ētikas kodekss
-
Deju skolas Benefice Ētikas kodeksa mērķis ir stimulēt kopības garu, veidot atvērtu, labvēlīgu un atbildīgu mūsu skolas kolektīvu.
-
Kodeksa uzdevums ir rosināt audzēkņus, pedagogus un darbiniekus būt uzticamiem un taisnīgiem; godprātīgi un atbildīgi veikt savus pienākumus, sekot ētikas vadlīnijām darbā, savstarpējā saskarsmē un personīgajā uzvedībā.
-
Skolas Ētikas Kodekss ietver ētikas uzvedības pamatprincipus un normas, kas audzēkņiem, pedagogiem un darbiniekiem jāievēro attieksmē pret deju skolu savā darbā, attiecībās ar citiem skolas kolektīva pārstāvjiem, kā arī privātajā dzīvē.
-
Kodeksa pamats ir vispārcilvēciskās vērtības, morāles normas un principi.
-
Ikviens skolas audzēknis, pedagogs un darbinieks tiek aicināts: - - - - - - - - ar savu darbību veicināt skolas tapšanu par Latvijā un ārvalstīs pazīstamu profesionāla līmeņa mācību iestādi; būt skolas patriotam, rūpēties par tās labo slavu, nepieļaut rīcību, kas dara kaunu skolai un grauj tās prestižu; vērsties pret nepamatotām apsūdzībām un citām darbībām, kas var mazināt skolas godu un autoritāti sabiedrībā; saglabāt un vairot skolas tradīcijas; saudzēt skolas īpašumu, taupīt tās rīcībā esošos resursus; ar savu uzvedību un dzīvesveidu nostāties pret ļaunumu un netaisnību, pret negodīgumu un amorālu uzvedību visās tās izpausmēs; turēt doto vārdu; uzturēt cieņas un labestības pilnas savstarpējās attiecības, veidot skolas tolerances, uzticamības, taisnīguma, atklātības un atbildības atmosfēru.
7. Uzskaitītie pielikumi iekšējās kārtības noteikumos:
-
ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumi (pielikums Nr.1);
-
elektrodrošības noteikumi (pielikums Nr.2);
-
ceļu satiksmes noteikumi (pielikums Nr.3);
-
par drošību ārpus skolas pasākumos (pielikums Nr.4);
7.1. Atbilstoši Jelgavas profesionālās ievirzes deju skolas ‘’Benefice’’ (turpmāk - skola) darba drošības apstākļiem, lai nodrošinātu izglītojamo (audzēkņu), personāla un apmeklētāju drošību un aizsardzību, tiek izstrādāti šādi darba drošību un aizsardzību reglamentējošie iekšējie dokumenti:
7.1.1. izglītojamo profilaktiskās veselības aprūpes un pirmās palīdzības nodrošināšana;
7.1.2. evakuācijas plāns;
7.1.3. iekšējās kārtības noteikumi;
7.1.4. drošības noteikumi par rīcību konkrētos apstākļos un situācijās (uzskaitīti augstāk).
7.2. Noteikumi nosaka kārtību, kādā nodrošināma izglītojamo profilaktiskā veselības aprūpe, pirmā palīdzība un drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos.
7.3. Saskaņā ar Darba aizsardzības likuma 14.pantu papildus šo noteikumu 1.3.punktā minētajiem dokumentiem darba devējs (skola) nodrošina, lai ikviens nodarbinātais un izglītojamie saņemtu instruktāžu un tiktu apmācīts darba (mācību) aizsardzības jomā, kas tieši attiecas uz viņa darba vietu vai mācību vidi un darba veikšanu vai mācību procesu. Darba aizsardzības instrukcijām un apmācībai ir jābūt saprotamai un izpildāmai.
7.4. Specialitātes pedagogi audzēkņus iepazīstina ar evakuācijas plānu, iekšējās kārtības noteikumiem, drošības noteikumiem un instruktāžām šādā kārtībā:
7.4.1. ar iekšējās kārtības noteikumiem, ugunsdrošību un elektrodrošību, pirmās palīdzības sniegšanu un evakuācijas plānu - katru gadu septembrī;
7.4.2. ar drošības noteikumiem mācību telpās - ne retāk kā divas reizes gadā un katru reizi pirms tādu jaunu darbību uzsākšanas, kuras var apdraudēt izglītojamo drošību un veselību;
7.4.3. ar drošības ceļu satiksmes noteikumiem un drošības noteikumiem ārpus skolas un masu pasākumos - pirms katra pasākuma, pārgājiena, ekskursijas, pastaigas, brauciena uz konkursu, festivālu, koncertu;
7.4.4. ar drošības noteikumiem izglītības iestādes organizētajos pasākumos;
7.4.5. instruktāžu un apmācību, kas tieši attiecas uz darba (mācību) vietu un izpildi, veic, uzsākot darbu (mācības), mainoties tā raksturam vai apstākļiem, ieviešot jaunu vai mainot iepriekšējo darba (mācību) aprīkojumu un ieviešot jaunu tehnoloģiju.
7.5. Izglītojamo iepazīstināšanu ar evakuācijas plānu, iekšējās kārtības noteikumiem un drošības noteikumiem (ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumiem, pirmās palīdzības sniegšanas kārtību un iepazīšanos ar evakuācijas plānu) reģistrē specialitātes pedagogs individuālo nodarbību žurnālā. Izglītojamais, izņemot pirmsskolas vecuma bērnus, atbilstoši spējām un prasmēm to apliecina ar ierakstu „iepazinos”, norādot datumu, un parakstu.
7.6. Pirms došanās ekskursijā, pārgājienā, pastaigā vai braucienā uz konkursu, festivālu, koncertu, meistarklasēm u.c. direktores vietniece direktorei iesniedz rakstisku informāciju, kurā norādīts došanās mērķis (kurp dodas), maršruts, ilgums, dalībnieku saraksts, vecums, pārvietošanās veids, nakšņošanas vieta, saziņas iespējas un pirmās palīdzības sniegšanas iespējas.
7.7. Direktores vietniece ne vēlāk kā 2 nedēļas pirms došanās ekskursijā, pārgājienā, pastaigā vai braucienā uz konkursu, festivālu, koncertu, meistarklasēm u.c. informē vecākus vai viņu likumiskos pārstāvjus (turpmāk - Vecāki) par pārgājiena vai ekskursijas mērķi, maršrutu, ilgumu, pārvietošanās veidu, nakšņošanas vietu, saziņas iespējām un pirmās palīdzības sniegšanas iespējām.
7.8. Pirms katra pasākuma skolas personāls pārliecinās par telpu un tehniskā nodrošinājuma piemērotību, atbilstību ekspluatācijas un drošības prasībām, kā arī saskaņo ar direktori pasākuma plānu. Plānā norāda pasākuma norises laiku, vietu, aptuveno dalībnieku skaitu un veicamos drošības pasākumus.
Ar parakstu iekšējās kārtības tabulā, Jūs apliecināt, ka tiks ievēroti iekšējās kārtības noteikumi. – Audzēkņiem Noslēdzot līgumu ar SIA “BenefitPro” Jūs apliecināt, ka esat iepazinušies ar Iekšējās kārtības noteikumiem. - Vecākiem
UGUNSDROŠĪBAS NOTEIKUMI
I. Vispārīgie jautājumi
1.Noteikumi nosaka ugunsdrošu izglītības iestādes ēkas ekspluatāciju (ēkas adrese: Pērnavas iela 4, Jelgava, Jelgavas novads, LV-3001) ugunsdrošības prasības, kas jāievēro iestādes darbiniekiem, izglītojamiem un apmeklētājiem (turpmāk visi kopā – personāls), un rīcību ugunsgrēka gadījumā.
2. Noteikumi izstrādāti saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 19.aprīļa noteikumu Nr.238. „Ugunsdrošības noteikumi” prasībām.
3. Izglītības iestādes ēka ir apgādāta ar ugunsdrošības signalizāciju, kā arī ar pulveru ugunsdzēšanas aparātiem, kuri izvietoti pa visu ēku.
4. Izglītības iestādes ēkai ir izstrādāti un apstiprināti evakuācijas plāni ugunsgrēka izcelšanās gadījumā, to grafiskie zīmējumi izvietoti katrā no ēkas stāviem. Visi evakuācijas ceļi tiek uzturēti atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 19.aprīļa noteikumu Nr. 238. „Ugunsdrošības noteikumi” prasībām, avārijas izejas periodā, kad audzēkņi atrodas telpās, durvis ir atvērtas, kuras vajadzības gadījumā var atvērt bez atslēgu palīdzības.
5. Izglītības iestādes izglītojamie un personāls tiek instruēts ugunsdrošības jautājumos, šo faktu apliecinot ar parakstiem instruktāžu reģistrācijas žurnālos.
II. Ugunsdrošības ievērošanas nosacījumi
6.Izglītības iestādes personāla (tostarp izglītojamo) pienākumi ugunsdrošībā ir:
6.4. apgūt un ievērot noteiktās ugunsdrošības prasības;
6.5. uzturēt kārtībā savu mācību vietu;
6.6. nepieļaut darbības, kas varētu izraisīt ugunsgrēku (smēķēt tam neparedzētās vietās, lietot atklātu uguni u.c. darbības);
6.7. mācēt pielietot esošos ugunsdzēšanas līdzekļus un inventāru; 6.8. izceļoties ugunsgrēkam, nekavējoties ziņot ugunsdzēsības un glābšanas dienestam pa tālr. 112;
6.9. veikt visus iespējamos pasākumus cilvēku un materiālo vērtību evakuācijai, ugunsgrēka likvidēšanai.
7. Smēķēt izglītības iestādē nav atļauts.
8. Iestādes ēkas telpu un tai pieguļošās teritorijas uzturēšana ugunsdrošā kārtībā paredz sekojošus aizliegumus:
8.1. izmantot nestandarta sildierīces un citas elektroierīces;
8.2. elektroietaisēs izmantot nestandarta drošinātājus un to kūstošos ieliktņus, un citas nestandarta detaļas; 8.3. atstāt bez uzraudzības ieslēgtas elektroiekārtas;
8.4. ekspluatēt bojātu elektroiekārtu, izmantot vadus un kabeļus ar bojātu izolāciju;
8.5. aizkraut avārijas izejas, ceļus un pieejas ugunsdzēšanas līdzekļiem;
8.6. veikt izmaiņas telpu plānojumā un funkcionālajā izmantojumā, kas neatbilst ugunsdrošības prasībām;
8.7. izmantot apgaismes ierīces vai dekoratīvos priekšmetus ar atklātu uguni.
9. Mācību telpās aizliegts dedzināt brīnumsvecītes, vaska vai stearīna sveces bez pedagogu klātbūtnes. Aizliegts rotāt egli ar viegli uzliesmojošām rotaļlietām un vati.
III. Rīcība ugunsgrēka izcelšanās gadījumā
10. Ja izcēlies ugunsgrēks, ikvienam (izglītojamais ziņo jebkuram iestādes darbiniekam vai pieaugušajam) savu iespēju robežās ir pienākums ziņot par to iestādes vadībai un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam pa tālr. 112, nosaucot precīzu objekta adresi, ugunsgrēka izcelšanās vietu, savu vārdu, uzvārdu un tālruņa numuru, pārtraucot cilvēku iekļūšanu objektā.
11. Ugunsgrēka izcelšanās gadījumā visiem jāpamet objekts. Nekavējoties tiek veikta izglītojamo, personāla un apmeklētāju evakuācija no ugunsgrēka zonas, organizēta materiālo vērtību evakuācija un aizsardzība. Skolas darbinieki, novērtējot apstākļus savai un citu ugunsdrošībai, ugunsgrēka izcelšanās brīdī ir tiesīgi veikt ugunsgrēka dzēšanu ar visiem iespējamiem līdzekļiem, līdz brīdim, kad to pārņem Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta darbinieki.
IV. Noslēguma jautājumi
12. Ikvienas personas pienākums ir nepieļaut ar savu darbību ugunsgrēka izcelšanos.
13. Izglītojamo un personāla pienākums ir apgūt ugunsdrošības kārtību ikgadējā darbinieku instruktāžā un ievērot to.
14. Gadījumos, ja pārkāpti ugunsdrošības noteikumi un darbinieka vainas dēļ ir izcēlies ugunsgrēks, vainīgais var tikt saukts pie atbildības LR normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
ELEKTRODROŠĪBAS NOTEIKUMI
I. Vispārīgie jautājumi
1. Elektrodrošības noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka darba drošības prasības par vispārīgiem elektrodrošības jautājumiem, strādājot ar elektroiekārtām.
2. Atbildīgs par šo noteikumu prasību ievērošanu ir izglītības iestādes direktore un katrs individuāli, kurš strādā ar elektroiekārtām.
3. Ikvienam, strādājot ar elektroiekārtām, jāzina:
3.1. elektrodrošības, darba drošības vispārīgās prasības;
3.2. elektriskās strāvas iedarbības veidi un iedarbību ietekmējošie faktori;
3.3. darbā (mācībās) nepieciešamo elektroiekārtu drošas lietošanas metodes;
3.4. elektroiekārtu ugunsdrošības prasības.
4. Izglītības iestādes izglītojamie un personāls tiek instruēts elektrodrošības jautājumos, šo faktu apliecinot ar parakstiem instruktāžu reģistrācijas žurnālos.
5. Elektriskās strāvas bīstamie un kaitīgie faktori:
5.1. elektriskās strāvas trieciens;
5.2. apdegumi.
6. Bīstamību var palielināt sekojoši apkārtējās vides faktori:
6.1. strāvu vadošas grīdas (metāla, zemes, dzelzsbetona, flīžu, ķieģeļu);
6.2. nepietiekams darba (mācību) vietas apgaismojums;
6.3. elektrostatiskie lauki;
6.4. darbinieka fiziska pārslodze, veselības stāvoklis.
7. Kolektīvie aizsardzības līdzekļi:
7.1.brīdinošu zīmju un plakātu izvietošana;
7.2. pietiekams darba (mācību) vietas apgaismojums;
7.3. elektrodrošības instruktāžas.
II. Darba aizsardzības prasības, uzsākot darbu (mācības)
8. Pirms darbu (mācību) uzsākšanas vizuāli jāpārbauda darba veikšanai nepieciešamo elektroiekārtu vadu izolācijas, kontaktu savienojumu un slēdžu tehniskais stāvoklis.
9. Jāieslēdz darbam (mācībām) nepieciešamās elektroiekārtas un jāpārliecinās par to atbilstošu darbību.
10. Nedrīkst uzsākt darbu, ja konstatēti elektroiekārtu korpusu, vadu izolācijas, kontaktu savienojumu, slēdžu un citi bojājumi.
11. Par atklātajām neatbilstībām jāziņo pedagogam un vadības, lai novērstu bojājumus.
CEĻU SATIKSMES DROŠĪBA
1. Gājējiem jāpārvietojas pa ietvi, gājēju ceļu vai gājēju un velosipēdu ceļu, bet ja to nav - pa ceļa nomali. Ārpus apdzīvotām vietām gājējiem, kuri iet pa brauktuves malu vai ceļa nomali, jāpārvietojas pretim transportlīdzekļa braukšanas virzienam, bet personām, kuras brauc ar velosipēdu, pa brauktuves malu vai ceļa nomali, jāpārvietojas citu transportlīdzekļu braukšanas virzienā.
2. Bērnu grupas atļauts vest tikai diennakts gaišajā laikā pa ietvēm, gājēju ceļiem vai gājēju un velosipēdu ceļiem, bet ja to nav - pa ceļa nomali transportlīdzekļu braukšanas virzienā kolonnā ne vairāk par diviem bērniem rindā.
3. Gājējiem brauktuve jāšķērso pa gājēju pārejām (pazemes vai virszemes), bet ja to nav - krustojumos pa ietvju vai ceļa nomaļu iedomāto turpinājumu. Ja redzamības zonā gājēju pārejas vai krustojuma nav, brauktuvi atļauts šķērsot taisnā leņķī attiecībā pret brauktuves malu vietās, kur ceļš labi pārredzams uz abām pusēm.
4. Vietās, kur ceļu satiksme tiek regulēta, gājējiem jāvadās pēc satiksmes regulētāja vai gājēju luksofora signāliem, bet ja tādu nav - pēc transportlīdzekļu satiksmes regulēšanas luksofora signāliem.
5. Citos gadījumos gājēji drīkst iziet uz brauktuves tikai pēc tam, kad ir novērtējuši attālumu līdz transportlīdzekļiem, kas tuvojas, kā arī novērtējuši to braukšanas ātrumu un pārliecinājušies, ka brauktuves šķērsošana nav bīstama un ka netiks traucēta transportlīdzekļu satiksme.
6. Gājēji uz brauktuves nedrīkst kavēties vai bez vajadzības apstāties. Gājējiem, kuri nav paguvuši šķērsot brauktuvi, jāapstājas uz “drošības saliņas”, bet ja tās nav, gājējiem atļauts apstāties vietā, kur transporta plūsmas sadalās pretējos virzienos.
7. Gājēji drīkst turpināt šķērsot brauktuvi tikai pēc tam, kad ir pārliecinājušies, ka tas nav bīstami.
8.Gājējiem aizliegts šķērsot brauktuvi ārpus gājēju pārejas, ja ceļam ir sadalošā josla, vai vietās, kur uzstādīti nožogojumi gājējiem vai ceļu nožogojumi.
9. Ja tuvojas operatīvais transportlīdzeklis, gājējiem jāatturas šķērsot brauktuvi, bet gājējiem, kuri atrodas uz brauktuves, jādod ceļš minētajam transportlīdzeklim.
10. Gaidīt autobusu, trolejbusu, tramvaju vai taksometru atļauts tikai uz iekāpšanas laukumiem, bet ja to nav - uz ietves vai ceļa nomales.
11. Tramvaja pieturās, kur nav iekāpšanas laukumu, uziet uz brauktuves, lai iekāptu tramvajā, drīkst tikai tad, kad tramvajs pilnīgi apstājies, obligāti pārliecinoties, vai par brauktuvi tomēr netuvojās kāds transportlīdzeklis. Pēc izkāpšanas no tramvaja gājējiem brauktuve jāatbrīvo.
12. Pasažieriem atļauts iekāpt transportlīdzeklī un izkāpt no tā tikai pēc tam, kad transportlīdzeklis pilnīgi apstājies. Tas jādara no ietves vai ceļa nomales puses. Ja no ietves vai ceļa nomales puses iekāpt bezsliežu transportlīdzeklī vai izkāpt no tā nav iespējams, to drīkst izdarīt no brauktuves puses – ar nosacījumu, ka tas nav bīstami un nerada traucējumus citu transportlīdzekļu braukšanai.
13. Pasažieriem, kuru sēdvietas aprīkotas ar drošības jostām, braukšanas laikā jābūt piesprādzētiem.
14.Braukt ar velosipēdu pa brauktuvi vai ceļa malu atļauts personām, kas nav jaunākas par 10 gadiem.
15. Velosipēdam jābūt tehniskā kārtībā.
16. Velosipēdu vadītājiem pa ceļu atļauts braukt vienā rindā iespējami tuvāk brauktuves malai. Netraucējot gājējiem, atļauts braukt pa ceļa nomali, velosipēdu vadītājiem – arī pa ietvi.
17. Velosipēdu aizliegts:
17.1. braukt, neturot stūri;
17.2. braukt, turoties pie cita braukšanas transportlīdzekļa;
17.3. pārvadāt kravu, kas traucē vadīšanu vai apdraud citus ceļa satiksmes dalībniekus;
17.4. vest ar velosipēdu pasažierus, izņemot bērnus vecumā līdz septiņiem gadiem, ja ir iekārtoti papildu sēdekļi un droši kāpšļi kāju atbalstam.
PAR DROŠĪBU ĀRPUS SKOLAS PASĀKUMOS
I.Drošības prasības pasākumu laikā
1.Audzēkņiem:
1.1. ievērot un izpildīt pedagoga norādījumus;
1.2. esiet pieklājīgi pret citiem audzēkņiem un apkārtējiem cilvēkiem;
1.3. ceļu, ielu šķērsošanu veikt uzmanīgi, pilsētās tikai pa gājēju pārejām, pirms tam sagaidot pie pārejas visus audzēkņus un uzsākot kustību pārliecināties, ka bīstamā tuvumā nav transporta līdzekļi, kuri var nepaspēt apstāties. Ārpus apdzīvotām vietā ceļus šķērsot labi pārredzamās vietās kad tuvumā nav braucoši transporta līdzekļi;
1.4. pirms uzsākt konkrētas vietas apmeklējumu (muzejs, dabas parks u.c.), iepazīties ar uzvedības noteikumiem katrā konkrētā vietā, un ievērot tos apmeklējuma laikā;
1.5. neiet aiz uzstādītajiem drošības norobežojumiem, nekāpt uz tiem, nebojāt tos;
1.6. pasākuma vai apskates objekta apmeklējuma laikā turieties kopā ar kādu no audzēkņiem.
2.Papildus drošības nosacījumi masu pasākumos:
2.1. skolas organizētajos masu pasākumos ir jāievēro skolas iekšējās kārtības noteikumi;
2.2. ārkārtas situācijas gadījumā saskaņā ar evakuācijas plānu ir nekavējoties jāpamet vieta, kur notiek masu pasākums un jāizsauc glābšanas dienests, zvanot 112.