ŪDENS LIETOŠANA TRENIŅU PROCESĀ

Sporta praksē ūdens dzeršana treniņu laikā ir plaši izplatīta parādība visu vecumu sportistu treniņos. Bieži treneris treniņā vairākkārt paziņo „ūdens pauzi”, kuras laikā visiem dalībniekiem ir iespēja padzerties. Lielos vilcienos tas ir pareizi, īpaši vasaras laikā, kad gaisa temperatūra veicina papildus svīšanu. Jau blogā PĒTĪJUMI  PAR SPORTISTU  DARBSPĒJU  PAAUGSTINĀŠANU  pieminēju ūdens lietošanas nepieciešamību fiziskas slodzes laikā. Taču gribu atgādināt patiesību, ka  vairāk nebūt nenozīmē – labāk. Resp., pārmērīga ūdens lietošana ir tikpat kaitīga kā nepietiekošs ūdens daudzums organismā. Žurnālā Clinical Journal of Sport Medicine 17 eksperti no visas pasaules kopīgi piblicējuši vadlīnijas drošākajam veidam kā dzert ūdeni, lai nepārsniegtu vēlamos apjomus. Tieši sportisti ir riska grupā. Pēc ekspertu viedokļa,  iemesls 14 nāves gadījumiem maratona skrējēju, futbolistu un citu sportistu vidū, ir bijis pārmērīga ūdens vai sporta dzērienu lietošana fiziskas aktivitātes laikā Pārmērīga ūdens vai sporta dzērienu lietošana pārslogo  nieres   ar lielu daudzumu šķidruma, kurš tām ir jāpārstrādā. Ķermeņa dabīgais nātrijs nespēj tikt galā ar ūdens daudzumu, kas noved pie šūnu tūskas un īpaši grūtos gadījumos noved līdz nāvei. Zinātnieki iesaka to novērst, dzerot  tikai tad, kad esi izslāpis – ne vairāk, ne mazāk.

Lietot iedzimto slāpju mehānismu, lai noteiktu šķidruma patēriņu, tā ir stratēģija, kura ierobežotu dzeršanu pāri nepieciešamai robežai un nodrošinātu pietiekamai daudz šķidruma, lai novērstu iespējamu dehidrazāciju. Ūdens ir pamatviela ķermenim, kas arī ir iemesls kāpēc tā līmenim ir jābūt veselīgam, lai noturētu ķermeni līdzsvarā. Cilvēka ķermenis katru dienu zaudē ūdeni caur elpošanu, svīšanu, urinēšanu un zarnu kustēšanās dēļ. Lai ķermeni nodrošinātu ar nepieciešamo daudzumu ūdens, nepārslogojot šūnas, pieaugušiem sportistiem ir noteikts  ideālālais šķidruma daudzums diennaktī - apm. 3.7 litri vīriešiem un 2.7 litri sievietēm. Pie tam jāņem vērā sķidrums ko uzņem dzerot tēju, kafiju, ēdot zupu vai augļus u.c. produktus. Sportistiem vai jebkuram, kurš nodarbojas ar fiziskām aktivitātēm, kuras jums liek svīst, jādzer 1.5 līdz 2.5 ekstra krūzes (250mlg) ūdens, lai kompensētu šķidruma zaudējumu. Tā kā svīstot  mēs zaudējam nātriju  , tad dzerot sporta dzērienus, kuri satur nātriju, varēs atjaunot un sabalansēt arī ūdens daudzumu, kurš tiks dzerts par daudz, tā samazinot arī iespēju pārmērīga ūdens daudzuma lietošanai. Pirms treniņa organisma eihidratācijas,t.i.optimāla ūdens daudzuma organismā sasniegšanai, jāņem vērā katra spēlētāja ķermeņa masa un ir jāizdzer 6 ml ūdens uz 1 kg ķermeņa masas ik pēc 2,5 stundām 24 stundu laikā pirms treniņa vai spēles. Šī regularitāte saistīta ar kuņģa iztukšošanās ātrumu un ļaus izvairīties no kuņģa sieniņu pārliekas izstiepšanas. Treneriem, it īpaši tiem, kuri strādā ar jaunajiem sportistiem, jāskaidro ne tikai šķidruma lietošanas režīms, bet jāpastāsta, kāpēc šis režīms tiek tāds noteikts un kas slikts var notikt, ja sportists šo režīmu pārkāpj. Trenera uzdevums ir panākt, lai sportists iemācītos lietot šķidrumu atkarībā no viņa organisma vajadzībām, nevis pēc komandas vai norādes.